~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Al-kisah si Ayam

Yah ha ha haaa.. korang kenalkan binatang ape kat atas tu. Kalau tak kenal, sila pegi berjumpa dengan doktor sakit jiwa yee... (ape kene mengena xkenal binatang dgn pakar sakit jiwa ye?? Ha ha)

Haaa selain dari kucing, kite orang juge membela ayam kampung. Kire kite orang nie mmg pencinta binatang laaaa... Sila la menjamu mate ngan ayam2 gebu itu yeee... Ha ha ha...

Haaa nampak seekor bapak ayam yg besar gedabak tu?? Itu dinamakan AYAM GAJAH. Seyessss itu mmg baka ayam gajah. Ini orang kg gelar laaaa kalau orang bandar aku tak tau la plak dipanggil ape. Tp bukanlah klon kepada gajah ataupun ayam kawin ngan gajah liar, oooohhh tidakkkk sama sekali... apsal diberi nama ayam gajah silalah korang bertanya ngan doktor haiwan. Jangan tanya aku, pasal aku pun tak tau nape.

Ayam gajah nie mak aku beli kat pasar malam. Bape harga sekor haku pun tak tau. Tp mase tu mak aku beli 3 ekor. Sekor mati mase belum sempat membesar, dan sekor lagi mati pasal kene sembelih ngan A.Long aku. Masa sebok-sebok dia nak makan ayam, dia p tangkap sendiri ayam kat reban ayam mak aku. Sekali tengok ayam gajah mak aku tu dah terkorban. Sedeyyy je kan muke mak aku mase tu pasal ayam gajah nie mak aku beli untuk buat baka. Yang abg aku nie plak menyengehhh je kejenyeee. Hahaha... nak buat macam mane, dah rezeki kite orang pekena ayam gajah time tu. Makanya mak aku pun dengan redhanya merelakan ayam gajah itu dimakan oleh kami sekeluarga.

Haaa ayam yg sekor nie plak. Ini pioooooo punye ayam kampung. Bukan anak kepada si ayam gajah tadi yeee... Ini bukan aksi bersantai atau aksi melepak, tp si ketot nie sakittttt... demam, demam panas kooo...

Kate mak, "Lieya, ayam mak nie kene CHIKUNGUNYA laaaa.

Wakakakkaka melekek-lekek aku ketawa bila mak aku cakap macam tu.

Aku, "Mak nie biar betul, ade ke ayam kene chikungunya???"

Mak, "Habis badan si ketot nie panas betul, lepas tu dia tak larat nak bangun. Mak tolong angkat dirikan, lepas tu dia jatuh duduk balik gigil-gigil kaki dia nak berdiri".

Aku, (muke dah kembali serius ok!!!) "Yeeke mak... kalau macam tu bagi ubat laaa...

Mak, "Dahhh mak dah bagi ubat dahhh".

Aku, "Ubat apa mak bagi???"

Mak, "Mak bagi makan nasi. Nasi tu masak ngan bawang putih, halia ngan panadol"

Aku, "Hiskkk mak nie biar betul, mana plak mak dapat resepi tu?"

Mak, "Wak Munah ko ajar, dulu dia ingat arwah mak dia selalu buat mcm tu kalau ayam-ayam dia sakit. Ayam dia pun ade gak kene mcm nie, tengok skang dah ok dah"

Aku, "Ooooooooooooooo"

Perbualan aku tak habis kat situ jerkkkk... perghh kalau aku nak tulis kat sini semua mau korang semua muntah hijau bace blog aku yg panjang berjela nie kan. Hahahaha... tapi seyes, ayam-ayam mak aku sekarang nie ade yg kene penyakit ayam dan ade jugak yg demam mcm si ketot tu. Yg mane kene penyakit ayam tu, mmg tak tunggu lama.. Jenis kene tepattttttt punye. Kene terus gollllllll jatuh terlepekkk kat tanah. Dah bape hekor ayam mak aku kene. Mati terus abah aku or pekerja abah aku p tanam kat kebun belakang umah. Mesti tanam, tak bleh suke-suke lempar sane sini pasal itu yg dipesan oleh doktor haiwan kat mak aku. Mak aku dah panggil doktor haiwan untuk tengok-tengokkan ayam dia. Dan doktor pun dah siap bekalkan ubat juga vaksin untuk ayam-ayam mak aku. Tapi tak tau la sama ada jalan or idak, macam pakcik aku juga orang-orang lain yg membela ayam kat kg aku, ade yg reban ayam dia orang dah licin pasal ayam dia orang dah terkene lebih dulu penyakit ayam nie. Doktor yg sama yg merawat kucing-kucing juga lembu-lembu kalau dia orang sakit (binatang pakai org ker? hahaha hantam sajalah). Cewaahhhh beria aku berceritakan. Hahaha...

Haaa korang tengok ayam-ayam mak aku tu, pantang nampak pintu reban terbukak. Masing-masing sebok berlari nak kuar melepaskan diri. Ooooo tidakkkk... Kebiasaannya mak aku akan lepaskan ayam-ayam dia time-time petang. Ayam-ayam ini telah dikuarantin untuk beberapa hari pasal ade dikalangan mereka yg telah melanggar peraturan-peraturan yg mak bagi. Hahaha padan mukeeee korang wahai ayam. Semua ayam-ayam yg mak aku bela dikurung didalam reban ok, bukan jenis lepas bebas punya. Tapi dalam reban yg besar la bukannya reban cinonet macam kebiasaannya tu. Jenis dalam reban ade reban... hehehe betul ke ayat aku tu. Alahhh kawasan permainan dia orang lainnnn kire mcm halaman umaaa pehtu uma untuk dia orang nie tido pun lainnnn... mcm uma manusia jugakkk ade uma ade halaman uma. Haa mcm tu jugaklah yg mak ngan abah aku buatkan untuk ayam-ayam dia orang nie. Dah cukup la tu cite pasal ayam. Heee len kali sambung laei...

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.