~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Tanaman di Belakang Rumah



Menjak dah ada rumah sendiri ni, cubalah belajar menanam sikit-sikit. Kata orang tak rugi berbudi kepada tanah walaupun hanya di dalam pasu. Hehehe... tak caye?? Haaa tak cuba tak tauuu, aku dah merasa hasilnya. Walau pun pokok yang aku tanam tu masih kecil lagi tapi yang mana boleh aku cantas dah pun aku cantas.

Dalam pasu panjang  aku semai pokok lada besar, tomato, daun sup dan ada jugak terselit halia. Semua masih kecik-kecik lagi, nanti sampai masanya aku pindahkan ke tanah or pindah masuk ke dalam pasu lain. Nak dibiarkan bersusun dalam pasu tu terus memang tak sesuaikan. Sape mau anak benih cili besar sila angkat tangan, punye berderet hidup tu ha. Itu pun dah banyak yang aku cabut buang. 3 pasu berderet tu yang belah kanan sekali anak benih daun kesum dan 2 lagi anak benih cili padi, tomato dan daun sup.

Pasu yang comel sekali tu, pokok daun bawang. Daunnya dah aku cantas pastu aku tanamlah lebihnya. Pokok yang boleh di tanam dan mudah hidup wajiblah kite tepek dalam pasu. Pasu kecik tu patutnya ada pokok halau nyamuk, En. Hubby beli kat kawan dia tp oleh kerana dah 3 minggu disemai tak hidup-hidup maka aku pun tanam daun bawang kat situ lagi mendatangkan hasilkan.

Mangkuk biru yang besar tu pulak, aku tanam daun ketumbar hasil mencantas aku masak tomyam same ikan masak kuning tuh hari. Mangkuk mak aku tu, oleh kerana dah pecah maka jadilah pasu jugak daripada aku buang baik aku gunakan buat pasu, lagi berpekdah Kannnn....

Selain daripada benih-benih kat atas tu, ada gak aku tanam pokok pisang tanduk, kunyit, serai, daun selasih, pandan, lengkuas dan halia bara. Belum sempat aku tuai hasil, dah ada yang tolong tuai dulu. Panas je hati aku kan dengan en. ulat yang suka sangat rembat daun kunyit aku. Aku geram aku lenyek-lenyek kasi dia leper. Tapi kalau dah nama binatangkan, memang tak makan saman. Hari ni bunuh sekor hari esok datang yang lain. Tensennnnn betol. Entah apa nasib ngan cili-cili sama tomato aku akan datang. Perghhh ini macam kene pasang alarm untuk serangga ni. Hehehehee....




Biar pun kecik dah aku cantas pucuknya, nak masak asam pedas ikan pari punye pasalkan!!! mahaplaaa wahai  cek kesum. Hehehehe....



0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.