~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Kempen Derma Darah

Hahhhh ade sape2 yg terlebih darah kat sini??? Kalau ade jom kite p derma darah. Opsss silap silalah bermurah hati menderma darah kowang. Aku nak derma tak boleh sbb tekanan darah aku rendah, so orang tak nak terima darah aku. Sepanjang aku hidup nie kan, aku cume berkesempatan menderma darah sekaliiiiii je. Tu pun dah lame, mase tu aku mengajar kat SMKSK pada tahun 2002 anjuran Hospital Pontian. Seronokkkk derma darah nieee.. tak caye korang try lahhh..

cite sikit ehh pengalaman aku mase nak menderma darah tu. Sampai2 je kat Hospital Pontian tu kan, cam biasa la dia orang cek tekanan darah pastu cek kite punye kumpulan darah jenis ape. So darah aku kumpulan 0+ ok... Selepas selesai cek mengecek kenelah pulak menunggu giliran utk sesi darah kite diambil. Time nie lah jantung aku berdegup laju, mane taknye baru 1st timekan nak derma darah... orang lain aku tengok steady jerk termasuklah kawan2 yg seangkatan. Bile sampai je turn aku, nurse tu pun ambil jarum dan suntik dengan jarum kecil. Terasa jugak la mase disuntik tu, terkojot sekojap dennnn... jarum haluihhh tp rase macam kene gigit kerenggeee. Lepas tu dienjet plak dengan jarum yg besar, haaa jarum besar nie bertujuan utk mengeluarkan darah dr badan kite. Tapi korang nak tau ape jadiii??? Mule2 tangan kanan aku dienjet, tp oleh kerana nurse tu tak jumpe urat besar kat tangan aku di pindah lak ke tangan kiri. Bile kat tangan kiri pun tak jumpe urat, pindah lak ke tangan kanan aku semula. 3 kali macam tu jerkkk, naseb baik kali ke-3 nurse tu berjaya cari urat besar kat tangan aku. Kalau tak jumpe gak harus aku batalkan niat murni aku tu. Eheheheee...

Selepas tu aku diarahkan baring dan tangan menggenggam sesuatu supaya darah boleh keluar dengan lancar. Aku rase tak sampai 10 minit pun darah kat badan aku nie dah kuar dan masuk ke dalam beg darah, penuh 1 beg tu. Haaaa 1 painnn (betol ke ejaannyee??? ahaha aku pun tak tauuu asal ade bunyik udah lee) darah telah dikeluarkan dari badan aku. Wahhhhhh merahhhhh pekat gitu darah aku, panas lagiii tauuu mcm baru lepas di masak... lepas tu nurse tu pun berhentilah amik darah aku. Cukup 1 pain jerkkkk, tak boleh amik lebih2. Mase derma darah tu kan ade gak kawan aku yg mukenye pucat lepas derma darah. Tak tau pesalll dan ade jugak salah sorang kawan aku tu darah dari badan dia tak henti2 kuar dr tempat yg diambil tu. Aku pun tak tau napeee... tapi lepas nurse uruskan semua alhamdulillahhhh selesaiiii dengan selamatnya.

Lepas selesai derma darah aku ngan geng2 chekgu pun balik la ke sekolahhh semuleee... rase seronok plak lepas derma darah tu, pastu terus pasang niat nak derma darah lagi. Tapi apekan dayaaa keadaan tekanan darah aku tak mengizinkannnn... So bila ade kempen2 derma darah camni, ape yg mampu aku buat ialah hanye berkempen jelaaaa.

Okey kawan2 sekaliannn jangan lokek2 darah. Dermakan lah darah kowang untuk kesihatan orang lain, dan yg penting sekali pastikan kowang sihat sebelum nak menderma ok...

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.