~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Ikan Masak Hantam Saje

Ahaaaa.... sila menjamu selera. Hihi... ini dia resepi aku yg aku hentam saje. Semua ramuan aku men bedal sebarang je, pendek kate ape yg ade dlm peti sejuk mak aku semua aku balun campak dalam menu kali nie. Hihihi.... dan name resepi nie ialahhhhh tak lain tak bukan...

"Ikan Masak Hantam Saje"

Dan ini adalah bahan2nye, aku just boleh bagi bahan je ye... bape banyak kene bubuh korang pandai2lah renovet sendiri. Hihi...

  • Ikan (ikut suka hati korang nak pakai ikan ape, tiada pantang larang ok)
  • Bawang Merah
  • Bawang Putih
  • Halia
  • Kunyit
  • Serai
  • Serbuk Kari
  • Ketumbar
  • Jintan Kasar
  • Jintan Halus
  • Lada Hitam
  • Lada Putih
  • Cili Kering
  • Sos Tiram
  • Air Asam Jawa
  • Limau Kasturi
  • Garam
  • Gula
  • Pak Aji
  • Minyak untuk menumis
Cara-caranya ialah:-
  1. Korang kene goreng ikan bersama kunyit dan garam pastu dah siap goreng letak tepi ok.
  2. Lepas tu korang blender segala bahan yg ade kat atas tu kecuali air asam jawa, sos tiram, kari dan limau kasturi.
  3. Bile dah siap blender korang panaskan minyak pastu tumiskan segala bahan2 yg diblender tadi sampai garing.
  4. Lepas tu masukkan sos tiram, kari, air limau kasturi dan air asam jawa.
  5. Jangan lupe bubuh garam, pak aji ngan gula sikit.
  6. Bila dah mendidih rase semua dah ok pastu korang curahkan aje kat ikan yg korang dah goreng awal2 tadi.

Senang je kan... cume bahannye banyak sikit. Dah aku bilang awal2kan semua bende yg ade dlm esbok mak aku, aku campak kat masakan aku nie. Hihi.. selamat mencube, jangan takuttttt takde keracunannye. Abah ngan mak aku kate rase sedap, pastu sepupu aku berkali2 tambah. Haha....

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.