~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Arghh TERSEDU-sedu

Yahhhh entry kali nie S.E.D.U... ape lagi kalau bukan sedu bunyiknyeee.. bukan sudu ok!!!

Hapsal aku wat entry nie, haaaa baru semalam aku sesedu. Aku rase dah lame aku tak kene sesedu nie. Seingat aku last yearrr la lastnye. Bleh plak dlm bulan2 puasa nie, aku kene sesedu. Ape kes!!! Haiseyyyy.. mengikut kata orang2 tua, kalau sesedu kononnya kite nak membesar lagi. MEMBESARRRRR??? Ouchhhh ape la yg nak besar tu yerk.. Hahahah....

Kene lak aku kene kat opis, maka sebok dan kepohlah bos2 aku bertanye, "Ape yg nak besar lg tu??"... Ade gak yg bagi cadangan suruh aku p minum air. Ape gile bulan2 puasa nie nak suruh aku minum.. Eiiii nak trap aku la tu dia orang nie, aku puasa la bossss oiiiii...

Ok meh laa kite tengok hasil pencarian aku dr kengkawan blogger sedunia nie... ceewaahhh.. tp sblm tu kite tengok dulu gambo yg aku tepek kat bawah nie yerkkkk...

credit picture & info to tuan punye blog Deeya , akak copy paste ye dikkkk

1. Merujuk kepada gambar ni..gambar ni menunjukkan DIAFRAM dalam badan kita iaitu otot2 yang berbentuk kubah yang terletak di dasar dada.Mostly of time,diafram ni work efficiently...

2. Apabila korang tarik nafas(tengok Inhalation) diafram korang tertarik ke bawah so that dapat membantu menarik udara masuk ke dalam paru-paru.

3. Tyme korang menghembuskan nafas plak(tengok exhalation). Diafram akan menolak udara keluar dari paru-paru.

Haaaa ape kate kite cube try ngetesss ape yg sambil bayangkan ape yg diterangkan kat atas tu... cepattt buattttt....

Akan Tetapi..................

Ada masanya.. Diafram korang menjadi terganggu..AND apabila benda ni terjadi..ia membuat pergerakan menarik ke bawah dalam keadaan tersentap.Kesan nya, korang telan udara ke dalam kerongkong secara mengejut.. yelah.. time tu korang konon nya nak suruh sedu tu berhenti. Tapi makin jadi plak sedunye.. apabila udara yang berebut2 nak masuk tu melanggar kotak korda suara korang..maka tercipta lah bunyi bunyian..

Ok mari kite tengok pulak PUNCA-PUNCA TERSEDU

Antara punca tersedu menurut kajian:

1.Menelan terlalu banyak udara (aku rase semalam aku tutp jerk mulut kurang becakap segala)

2. MAKAN secara LAHAP..ikut lah sunnah nabi..sekali makan kunyah sampai lebih 40 kali atau sampai lumat.Baru proses penghadaman senang berlaku dan udara keluar masuk pun tak terganggu. (masalahnye aku makan punye la sopan, tp semalam aku just sahur air susu jerkk)

3. Rasa bimbang atau excited (hmmmm semalam takde la plak bende2 yg buat aku xcited)

4. MEROKOK (aku mane ade isap rokok daaaa)

5. Mengambil ALKOHOL secara berlebihan (ini lagi la aku x sentuh ape lg nak jamah)

Kesimpulannnyeee kejadian aku tersedu2 semalam mungkin kerana terlalu banyak menelan angin walaupun aku rase aku tak makan aku waktu tu... heeeee

Punca dah kite tengok skang mari kite tengok cara-cara nak mengatasi masalah tersedu2 nie..

Kalau zaman aku kecik2 dulu, mak selalu tepek dahi aku ngan kertas or perca2 kain dan gaul ngan air liuq . Alaaa mcm org india pakai nandekkk tuuu.. haaa mcm tu laaa... kononnye kalau tepek kertas or perca kain tu sedu2 boleh ilang. Gamakkknyeeeee mmg aku pun menurun buat mcm tu..ahahahha tp idak la sampai ke tua nie, pd budak2 yg tersedu2 je selalu aku buat.

Tapi yg sebenarnye cara-caranya adalah mcm nieeee....

Tarik nafas perlahan2 INGAT jangan gelojoh kemudian tahan nafas dalam agak2 masa 3-10 saat sambil selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. Selepas tu terus minum air suam ataupun gantikan air dengan satu sudu teh gula/madu.

atauuuu

Ambil air masak a.k.a air jarang pastu minum, jangan terus telan ok. Simpan dalam mulut pastu tutup tinge kiri kanan korang. Lepas tu telan air yg korang simpan dlm mulut tu sambil bace fatihah dan sambil telan air tu.

Tapi inikan bulan puasa, takkan nak buka puasa semata2 kerana sesedu tu jerkk hiskkkk rugiii2... Ada yg mengajar aku buat mcm nie....

Tekan hidung tahan nafas sambil selawat ke atas Nabi 3 kali.

Haaaaa serius petua2 kat atas tu mmg berkesan... tapi kalau dah korang kerap sangat kene sedu2 tu better la pegi jumpe doktor kot korang ade penyakit lain yg korang hidap. Heeeee

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.