~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Kembung Masak Tempoyak

picca dr Mat Gebu

Okey kawan2 sekalian, resepi ni aku tujukan khas kepada penggemar2 tempoyak. Akuuu??? Hu huuu sori aku tak makan tempoyak, bukan ngada2 tapi memang tak leh masuk kat tekak. Kalau durian2 yang dijadikan makanan ni memang aku tak makan. Aku just makan durian mentah jee.

Ini aku masak khas untuk enchek hubby terchenta walaupun aku tak makan tempoyak. Kata orang tua-tua nak tambat suami kenelah tambat perotnye dulu. Hi hi... dan hasilnyaaaaa.. yezzaaaa sangat membanggakan, enchek hubby kate setapppp sangat sampai menjilat jari. Licin hokeyyy bekal yg aku bawakkan. Resepi ni aku cilok dari tuan tanah fofuler Mat Gebu. Selamat mencube penggemar2 tempoyak juga isteri2 penggemar tempoyak. ha ha...

BAHAN-BAHANNYA

  • 3 ekor ikan kembong hijau (boleh guna apa2 jenis ikan berdaging)
  • 1 helai daun kunyit, hiris halus
  • 2 batang serai*
  • 5 biji bawang merah*
  • 1 biji kecil bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 inci kunyit hidup*
  • 25 biji cili padi siam merah*
  • 1 camca besar penuh tempoyak
  • 3 keping asam gelugor
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 cawan air

CARA MEMBUATNYA

  1. Ikan kembong disiang, cuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng embal2 (tidak terlalu garing), angkat dan toskan. Tumbuk lumat @ blender bahan2 bertanda (*).
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk tadi hingga harum, masukkan tempoyak, kacau dan tuang air. Tambah asam gelugor, garam secukup rasa dan secubit gula. Biar mendidih.
  3. Masukkan ikan dan hirisan daun kunyit, gaul rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas.

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.