~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Ketang Ketung Di Petang Hari

Hokeyyyy ini hari aku mau tepek resepi iniiiii... Ini resepi pertama yang aku buat selepas kahwin tuh hari. Kire dah lama gak laaa resepi ni terperap dalam draft box aku. Hehehehee.... Resepinye sangat mudah ye kawan, yang tak penah buat kek pun kompom boleh jadi punye, haaa ni aku nak menunjukkan betapa senangnye. Hokeyyy lets enjoyyy dia punye resepi....

CONGO BAR

gambar & resepi cilok dr sini Bakerella

Bahan-bahannya:

  • 2 3/4 cawan tepung serbaguna - aku guna tepung gandum je
  • 2 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 bar butter- dilembutkan – 1 bar
  • 3 cawan gula perang lembut (light brown sugar)
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh vanilla essence
  • 200 gram milk coklat chip
  • 100 gram coklat rice
  • 1 cawan badam dicincang - bakar dulu kasi garing dan biar sejok
  • segenggam kismis hitam - suke2 tambah

Caranya:

Menggunakan mixer:

  1. Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.
  2. Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.
  3. Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.
  4. Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.
  5. Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan.
  6. Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.

Menggunakan tangan:

  1. Ayak tepung, baking powder dan garam, ketepikan.
  2. Satukan butter dengan gula sehingga benar-benar sebati.
  3. Masukkan telur satu persatu ke dalam adunan butter dan gaul sebati setiap kali telur dimasukkan.
  4. Masukkan vanila, kacang dan coklat.
  5. Akhirnya masukkan adunan tepung.
  6. Griskan loyang 13x9 dengan sedikit butter. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit.

Jangan lupe mencube hokeyyyy.. mabeles tahap gaban ni tauuuuu... rugi kalau tak cube

2 Ng0mel-ng0mel:

Bila Ku Kata Cinta... said...

besh nyer masak memasak...nk try lah

Lieya said...

Perghhhh mmg best, jom same2 memasak. Hehehehe

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.