~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Macam-macam sudahhh

2 bulan 6 hari?? Heeee syukurr alhamdulillahhh lepas ni 2 tahun pastu 20 tahun dan seterusnya, insyaAllahh moga2 ikatan yang dibina ini akan kekal hingga ke syurgaMu Ya Allah. Sejak menjadi isteri orang ni, bila status dah berubah soalan yang ditujukan juga turut berubah. Kalau dulu mase bujang jumpe je kengkawan or sedara mara yang jarang jumpe kompom soklannya,

"Bile nak langsungnye ni?"

Sekarang punye trend soklan pulak,

"Dah ade isi ke belum?"

Ayoooo isi perot adelah, belum rezeki kami lagi. Ade ke orang dah kawin xmo baby??? Both of us memang mengharap dikurniakan baby cepat. Lumrah kehidupankan, nanti kalau dah ade yg pertama, kompom soklannye akan berubah lagi.. contohnyee...

"Bile nak tambah lagii..."

Haaaa see see see... aku dah kate soklan mesti berubah punye. Tak yah kate orang lain, pasal aku pun macam tu jugak. Heeeee.... tapi takdelah sampai over actingkan. Beragakla weiiiii...

Opssss yang sebenarnya bukan ini yang aku mau ceritakan. Aku mau ceritakan ape yang aku belajar sepanjang aku menjadi isteri kepada Enchek Hubby ku. Ok ye kawan2, ni pengakuan ikhlas dari aku... ketika zaman bujang aku, aku ni takdelah pandai sangat memasak, pandai sikit2 jela oleh kerana malas tu terlebey so aku buat2 tak pandai. Kalau balik uma mak aku, boleh dikire dalam setahun bape kali je aku memasak untuk keluarga aku. Kalau masak pun pasti dengan bantuan mak aku. Boleh dikatekan agak malas jugaklah aku ni nak turun ke dapur. Aku lebih suke mak aku masak, konon2 balik kampung mau rase air tangan mak, padahal... M.A.L.A.S sebenarnyeee....

Kalau ade kenduri kendara kat uma mak aku or uma nenek aku, aku lebih prefer menjaga sepupu2 aku yang kecil. Lagi la terbukti pemalasnye aku ni kan. Ni kes nak mengelak kene masak ok, ahahah kate orang taktik nak mengelat tu mesti ada weiii. Akaiiii mesti panjang, haaa tirulah cara aku ni kompom korang terlepas dari memasak hokey (oooooo sangatla tak bagussss ok ikut cara aku ni). Makcik2 aku juga sepupu aku yang dewasa, iskkk opkos mereka dah tau taktik aku ni. Hahahaha kalau dah sepanjang tahun ini aje taktik aku kompomlah dia orang tau kan. Muahahaha ade aku kisah, dan dia orang pun tak kisah as long as ade orang jaga anak2 mereka ketika mereka sedang sibok bersilat kat dapur.

Dulu selalu aku cakap kat kazen aku, "ala ape susahhh kedaikan banyak order je ape mau" Bile aku cakap macam tu, mak aku selalu marah aku. Heeeee but now i'm totally change... Nie antara isi email yang aku dapat dari kazen aku.

"Ingat dulu ko cakap beli ajer lauk / kek / kuih kat kedai berlambak...see you CHANGED!!! A positive changed in fact...good for you!!!

Dipendekkan cerita, syukur alhamdulillah sepanjang aku menjadi isteri kepada Enchek Hubby ni, dah macam2 lauk yang aku masak untuk Enchek Hubby. Termasuklah makanan yang tidak aku makan. Kalau dulu aku terlebih malas skarang uiskkkk dah rajin dah. Hehehehe takdelah rajin mane, tapi bila dah dok uma sendiri kemalasan tu terus bertukar menjadi R.A.J.I.N. Seriussss rajin hokeyyyyy... setiap hari aku akan masak menu berlainan pasal aku tak suke makan benda yang sama untuk 2 hari berturut2 dan paling penting aku tak mau Enchek Hubby aku jemu ngan menu yang same setiap hari. Kalau selang 4 ke 5 hari takpelah lagi. Nak jaga suami kene jaga perotnya dulu ye kawan2. Paling penting makanan yang korang masak dah sah2 bersih. Betul tak!!!! Dah banyak aku membebel jom tengok resepi yang aku masak semalam.

SAMBAL TUMIS SOTONG

picca ikhsan dr mr. google

Bahan-bahan

500 gram sotong putih (di potong kecil)

100 gram cili kering (25 btg ni kalau uma takde penimbang ha ha, men agak je weiii)

10 biji cili padi

6 ulas bawang kecil

1 ulas bawang besar (dipotong kasar)

3 ulas bawang putih

2 keping asam gelugor

1 helai daun Limau purut

2 btg serai dititik

Minyak masak untuk menumis

Gula, Ajinomoto aka pak aji dan Garam

Cara Memasak

Kisar cili kering, cili padi, bawang kecil dan bawang putih sehingga halus.

Panaskan kuali dan masukkan minyak masak. Tunggu sehingga minyak cukup panas.

Masukkan bahan yang dikisar tadi ke dalam kuali dan tumis sehingga naik minyak.

kemudian masukkan serai, daun limau purut, bawang besar, asam dan sotong. Masak dengan api sederhana sehingga sotong benar-benar masak.

Masukkan garam, gula dan pak aji secukup rase.

Dah didih rase dah sedap boleh terus hidang.

Selamat mencubaaaa....

resepi ni aku amik dari AnjungWeb dan aku modified sikit. Hehehe suke2 hati aku kan tokok tambah bahan. Tapi yang penting Enchek Hubby kate sedapppppp....

2 Ng0mel-ng0mel:

aDieyZa said...

mmg lepas kahwin banyak purubahan positif yg kita blh rasa kan.. part deco2 rumah pun makin rajin kan.. ada jer nak dibeli.. hihihi..

zana suka sambal sotong.. nak cikit!! hihihi

Lieya said...

Heeeee... tu la pasal. Cam tak caye je perubahan ni, tp bagus gakkan. Hehehee.... Haa meh meh sini datang amik sambal sotong. Kekekekeeeee

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.