~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Ikan Masam Manis

Yezzaaa... pepagi ni kite tepek resepi dulu eh. Resepi yang sangat simple dan sedap, cewwahhhh... tak sedap pun kate jelah sedap yeee... redhooo jelaaaa dah sendiri yang memasaknye. Hahaha... Okey resepi seperti biasalah, aku cilok dari buku Kak Hanieliza, mane lagi nak cilok. Nak bukak tenet petang-petang kat uma memanglah non ado. makanya buku Kak Hanielizalah yang aku gunakan. Cari resepi yang simple, mudah, ringkas, cepat dan sedap... kompom memang cepat dan sedap tak yah dinafikan. Semua resepi dalam buku Kak Liza memang terbaekkk...

Resepi ni Kak Liza pakai ikan siakap, tapi uma aku mane ade ikan siakap plus aku ni tak bape nak minat makan ikan siakap. Kecuali kalau ade request dari enchek hubby barulah aku akan beli ikan siakap. So untuk resepi ni aku bedal je pakai ikan selar, dah itu je stok ikan yang ade dalam peti sejuk aku. Hehehe.. takkan nak pakai ikan jaket plakkan. Tapi aku rase boleh je kot kalau nak pakai ikan jaket, janji ikan... ahahahaha... Suke hati jekan aku ni, ni kire ala-ala resepi derhaka. Wakakakaa mintak mahap Kak Liza pasal suke-suki mengubah resepi akak ni ha.... ampunkan saya tuan punye resepi..ampunkan saya tuan punye resepi.. ;-D ok lets check it out..

IKAN MASAK MASAM MANIS

Picca credit to Kak Liza, ngapa selar tukar jd siakap?? Hahaha ni kan picca contoh jeee pasal aku malas nak snap, lg pun tak sempat nak snap dah ngap.

Bahan-bahan :-D

  • 1 ekor ikan Siakap (2 ekor ikan Selar)
  • Kunyit
  • Garam
Bahan-bahan lain :-D
  • 5 biji Bawang Merah(dihiris)
  • 3 biji Bawang Putih (dihiris)
  • 1/2 inchi Halia (dihiris)
  • 2 biji Lada Merah (dhiris)
  • Daun Bawang
  • Daun Sup
  • 5 sudu makan Sos Tomato
  • 3 sudu makan Sos Cili
  • 1 bj Tomato (belah 4)
  • 1/2 cwn Air
  • Minyak untuk menumis

Cara-cara ;-D

  1. Lumur ikan dengan garam dan kunyit kemudian goreng hingga garing, angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia hingga naik bau.
  3. Masukkan sos tomato, sos cili dan air dan masak hingga didih.
  4. Kemudian masukkan cili potong, garam dan gula.
  5. Selepas kuah pekat tutup api dan tuangkan ke atas kemudian taburkan daun bawang dan daun sup.

1 Ng0mel-ng0mel:

ZaNa aDieyZa said...

pagi2 dah hidang gmbr makanan.. terus zana rasa lapar.. hihihi

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.