~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Manyakkkk Penat

Kalau dah musim raya ni kan, macam-macam programlah yee. Program redah raya yang tak bape nak redahlah sangat pasal memasing dah diwarning awal. Haahahaaa.... ok untuk program redah raya family aku yang tak berapa nak besar ni kan!!! Seperti tahun-tahun lepaslah setiap minggu ada je rumah yang nak diredah. Untuk tahun ni minggu pertama redah raya ke Singapura, kemudian minggu ini pulak redah raya ke rumah adik-beradik mak aku plus sepupu-sepapat sekitar Johor je.

Bermulanya redah raya dari Gelang Patah bergerak ke rumah mak mentua aku di Kempas. Menu terbaekkk dari mak mentua aku masak bakso umppp powerr... ehehehe mabelesss weiii kene plak perot memang tengah lapar. Padahal memasing dah bersarapan pagi kat uma nenek aku. Tapi pukulan bakso punya pasal haaa hamekkkkk memasing menambah-nambah, yang bestnye sepupu aku si Norin yang terkenal ngan sifat pemakannya, memula amik bakso tu sikitttttt je. Bile dah habis aku ingatkan dah selesai dia makan, tapi jangkaan aku meleset sama sekali. Rupe-rupenye makanan pertama yang dia amik tu intronya aje, menjamah bakso tu sedap ka tak sedap ka. Dah habis mangkuk pertama yang dia jamah tu haaa hamek ko, penuh semangkuk dibedalnya dalam mangkuk ke-2. Mangkuk besar ye kawan-kawan bukan mangkuk kecik. Entah mane dia sumbat agaknye sarapan pagi kat uma nenek aku, dengan bakso 1 setengah mangkuk besar. Aku makan pun separuh je dari yang dia makan. Padahal umur baru 10 tahun, badan jangan cakaplahhh,berselera betul dia makan. hehehe kalau baju keje aku ni dia nak pakai memang kompom sendat silap-silap tak boleh masuk. Seronok tengok dia makan, slow and steady...ngap ngap ngapppp licinnnnn berkilat dikejakan

Ok lepas serang uma mak mentua aku, serang pulak uma makcik aku kat Taman Rinting. Haaa kat uma makcik aku pulak, dia sediakan bihun goreng plusss kentang goreng untuk kanak-kanak riang. Perot dah kenyang pun tetap sumbat gak, habisss orang dah penat-penat memasakkan!!! Ape lagi bedallahhh... ooo kazen aku si Norin tu.. opkosss dia bedal gak... mane boleh lepas, kali ni sepinggan je dia makan bihun goreng tu pluss kentang goreng pluss kuih kegemaran dia biskut mazola.

Lepas tu meredah pulak ke rumah anak sedara mak aku, uma Kak Noli kat Taman Bukit Dahlia, Pasir Gudang. Haaaa kat uma ni bedal pulak mee bandung. Perot dah kenyang tapi masih bedal lagi. Hahaha sedappp beb mee bandungnya, mabelesssss walaupun perot kenyang. Kata orang kalau perot kenyang makanan jadi tak sedapkan, tapi mee bandung uma Kak Noli memang super sedap. Haahahahaa... Terbaekkkklahhh...

Bile perot dah kenyanggg mulalah rasa nak balik. Tapi bile memikirkan ade lagi beberapa uma so layankan jugaklah. Kemudian destinasi seterusnya uma Kak Munah kat Taman Mawar haa masih kat Pasir Gudang jugak. Alhamdulillahhh kat uma Kak Munah ni dia tak buat apa-apa makanan. Memang ikut kata Kak Munah ni, pasal kite orang dah pesan tak payah masak-masak. Uma lain pun memang dah pesan tapi dia orang ni memang begitu. Menyambut tetamu dengan memasak. I likeeeee... ehehehe

Kemudian destinasi seterusnya uma Kakak ipar abang aku, kat Kampung Cahaya Baru still Pasir Gudang ye kawan-kawan. Haaa kat uma Kak Long ni kite orang bedal mee bandung jugak. Di masak special oleh anak Kak Long, dia amik course chef. Mee bandungnya pun sodap... padahal perot dah super kenyang ni. Kenyang-kenyang pun bedal jugak pasal sedap. Hahahaha... bile dah kenyang mata mula ngantok tapi perjalanan tetap kene teruskan.

Destinasi seterusnya uma Abang Long aku kat Permas Jaya. Kat uma Abg Long aku pulak dijamu mee sup. Aduhaiiii perot dah super duper kenyang tapi jamah gaklah mee sup tu pasal sedap plus orang dah penat masakkan. Kecik pulak hati Abg Long ngan Kak Long aku tu nanti kalau tak pekene mee sup dia orang tu. So memasing membedal gak setengah mangkuk sorang. Heeee.... Redah raya kali ni dinamakan redah raya makan. Dah setiap uma menyajikan makanan yang sedap-sedap. Alamat berat badan En. Hubby bertambah-tambahlah naik. Hu huuuu

Bile dah selesai semua, redah pulak ke uma pakcik aku kat Kampung Danga. Time ni dah malam dah, kalau tak silap kul 8 malam. Rumah pakcik aku pulak menyediakan ayam kfc, burasak, ketupat, rendang, kuah kacang semua ada. Haaa hamekkk ko.... mau tak muncit perot ngan redah raya kali ni. Tobattttt tobattttt... tapi memasing still membedal... ahahah perot spesis apakah kite orang ni???!!???? Wakakakak ini dah super duper power kenyang oiiiii... dari kul 10 pagi sampai ke kul 10 malam melantak makan je kita orang.

Okeyyy rumah terakhirr uma pakcik aku Cik Aim kat Taman Utama Perling. Ini betul2 punye redah... pasal pakcik aku tak tahu yang kite orang nak datang pluss kite orang dah lama tak jumpe dia. Alhamdulillahhh kite orang membedal air milo je, itu pun seteguk sorang je pasal memasing dah kemengahan, dan alhamdulillahhh uma pakcik aku ni adalah rumah terakhir redah raya untuk hari sabtu, 10 September 2011 bersamaan dengan 12 Syawal 1432H. Syukurrrr alhamdulillahhh...sampai uma nenek dengan masing-masing perot membuncit pada pukul 11.30 malam. Hari ahad pulak kite orang sambung beraya dekat-dekat uma nenek aku je then hantar mak aku balik ke Pontian but before that sempat lagi menyinggah open house kat uma kawan aku.

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.