~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Ayam Black Pepper

Wahhhh mentang-mentang rayakan, kebizian memanjang aku ni. Sampai resepi pun aku tak menyempat nak tepek kat sini. Hutang resepi biskut raya yang aku buat pun tak settle lagi kan. Takpe len kali ade masa aku tepek kat sini. Hari ni aku nak tepek salah 1 resepi dalam buku 1 hari 1 resepi. Sonang je pun masaknye, potong-potong pastu campak dalam kuali... jom kite tengok...
Sape sanggup nak pilih satu-satu bahan yang dah aku campur semua ni. ehehehe

AYAM BLACK PEPPER

Tu dia ayam blackpepper yang aku masak, ni aku saje lebihkan kuahnye. Sodapppppp

Bahan-bahan ;D

  • 500 gm Ayam - buang lemak dan potong kecik
  • 1 batang lobak merah - di hiris
  • 1 tbsp Kicap Pekat
  • 2 tbsp Sos Tiram
  • 2 tbsp Lada Hitam (kisar halus)
  • 1 tbsp Tepung Jagung -bancuh dengan 1/2 cwn air)
  • 2 tbsp Lada Hitam
  • Garam & Anijomoto secukup rasa
Bahan Menumis (hiris halus) ;D
  • 5 biji Bawang Merah (bawang kecik)
  • 2 biji Bawang Putih
  • 1 inchi Halia
  • 1 biji Bawang Besar
Bahan Hiasan ;D
  • 2 tangkai Daun Sup
  • 2 tangkai Daun Bawang
  • 1 biji Tomato (belah 4)
  • 2 biji Cili Merah
Cara-cara ;D
  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan yang telah dihiris hingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan ayam dan goreng hingga garing (daging lembut).
  3. Masukkan bancuhan jagung, kicap pekat, sos tiram, lada hitam, garam dan ajinomoto.
  4. Masak hingga pekat, kalau nak lebih kuah boleh tambah sedikit air.
  5. Matikan api dan sedia untuk dihidang.

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.