~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Ketam Masak Sambal Telur

Perghhh gila lama aku tak masak ketam dan tak makan ketam. Pasal apa ye??? Ini semua gara-gara aku kene operate buang apendik bulan 7 tahun lepas. Gila lama aku berpantang, dan ini pulak gara-gara En. Hubby yang melarang aku memakan sotong dan ketam. Kenapa En. Hubby melarang??? Haaaa ini pulak hasil pertanyaan dan penceritaan seorang kawan tempat kejenya. Jadi aku sebagai seorang isteri yang mithalilah sangat (biar perasan lebih), melayankan saje pantang larang yang dibuat oleh En. Hubby. Lagi pun aku ni sebenarnya bukanlah penggemar makanan laut tegar.

Ade depan mata aku makan, takde aku tak cari... dan aku juga sebenarnya seorang yang agak sensitif terhadap makanan laut ni. Bukanlah sensitip sampai kene gatal-gatal ke ape ke kan, cume tekak aku ni akan loya bila makan makanan laut dan kebiasaannya makanan yang aku makan akan keluar balik. Kalau dulu, ikan, sotong dan ketam hanya boleh aku makan bila digoreng. Kalau tak goreng kompommmm aku amik kuahnye saje, sanggup aku makan berlaukkan kuah saje. Kalau rajin pulak ikan masak tu aku campak dalam kuali dan goreng garinggggg. Sepatah kata mak aku, "ko ni kalau goreng ikan tak sah kalau tak macam kayu". Hahahahaaa... Part ni mak aku paling jaki ngan aku. Tapi alhamdulillahhh.... sekarang ni aku dah boleh dah makan makanan yang terus dimasak tanpa digoreng dahulu. Syukurrrr alhamdulillahhhh... Moga-moga sampai ke tua lah macam ni, kalau tak boleh seksa gak wooooo... Tengok orang lain makan tak ke terliur tokak ko!!!

Dah jom layan resepi turun temurun dari mak aku. Gambar aku masak non ado pasal aku skang dah tak rajin nak mengambik gambar. Hehehehe maka layankan sajelah gambar cilok dari mr. google yang cun melecun kat bawah tu ha. Sikit lebih kurang je ngan apa yang aku masak.


Picture credit to Mr. Google

KETAM MASAK SAMBAL TELUR

Bahan-bahan :-D
  • 1kg Ketam Bunga
  • 3 biji Telur
  • 5 sb Sos Cili
  • 2 sb Sos Tomato
  • Garam secukup rasa
  • Daun Sup untuk hiasan 

Bahan Kisar :-)
  • 1 genggam Cili Kering
  • 2 biji Bawang Besar
  • 3 biji Bawang Putih
  • 1/2 inchi Halia

Cara-cara ;-D
  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing.
  2. Masukkan sos lada dan sos tomato dan tunggu hingga didih.
  3. Masukkan ketam kemudian gaul  rata.
  4. Perasakan dengan garam kemudian bila ketam hampir masak pecahkan telur.
  5. Masak sehingga telur dan ketam masak. 
  6. Tutup api dan sedia untuk dihidang.
Selamat mencuba..... kompom meletops kesedapannya

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.