~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Asam Rebus Ikan Parang

Haaaaa terkeliur tengok gambar ikan parang masak asam rebus aku ni??? Asam rebus or kekadang kite orang panggil masak kering... apsal KERING??? Ha ha haaaa jangan tanya aku kenapa, pasal aku tiada jawapannya.

Tuh hari masa aku balik rumah mak aku, mak aku bagi aku 3 hiris ikan parang. Nak tunggu aku membeli ikan parang ni kat pasar memang tidaklah... Pasal En. Hubby tak berapa nak makan ikan parang. KENAPA???? Paham-paham ajelah.... ikan parang ni kan banyak tulangnya, jadi En. Hubby malas nak melayan kalau makan ikan yang banyak tulang ni. Rugikan!!!!! Sedapppp woo ikan parang ni kalau kene ngan masakannya pastu lagi sedap kalau ikan parang yang baru naik... Perghhhh ini kalau makan masak asam pedas or masak asam rebus mak mentua lalu pun tak nampak. Hehehehee....


Seketul ikan parang untuk santapan tengahari.. Makan sorang-sorang tak habis pun... ehehehe
Bahan-bahannya :-D

  • 3 hiris ikan parang
  • 1 genggam Lada Kering
  • 1 inchi kunyit
  • Air Asam Jawa
  • Garam
  • Gula



Cara-caranya ;-D

  1. Kisar lada kering dan kunyit hidup.
  2. Gaulkan lada kisar bersama-sama air asam jawa kemudian tapiskan ke dalam periuk yang mengandungi ikan parang.
  3. Tapiskan hingga lada kisar kering airnya.
  4. Masukkan gula dan garam.
  5. Rebuskan hingga ikan masak pastikan kuahnya pekat dan selari dengan rasa masam, manis dan masinnya.


Sedap juga kalau diletakkan nenas sekali... pasti meletop... SELAMAT MENCUBA!!!

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.