~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Minggu ke-34

Alhamdulillah.. hari ni dah masuk ke minggu ke-34. Syukur kepada Mu Ya Allah atas anugerah Mu ini. Apa jadi  pada aku bila masuk minggu ke-34 ni. Ooooo semakin hari kaki aku terasa semakin berat untuk melangkah. Terasa macam tak larat nak bawak badan pergi kerja, tak larat jugak nak drive kereta sesorang diri. Nasib baik rumah dan tempat kerja dekat je. Tak larat juga nak melasak buat kerja-kerja rumah seperti biasa, memang segalanya terbatas. 

Dari kandungan aku masuk minggu ke-32 lagi En. Hubby dah mula risau. Risau aku bawak kereta sesorang, siap minta aku tumpang kawan-kawan pergi kerja. Ohhh no... tumpang tu memang boleh, tapi nanti susahlah. Kawan-kawan seopis kebanyakannya berlainan jalan kalau ada pun sorang dua je, tu pun nanti lain fasanya dan lain persimpangannya. Lain dia orang balik kerja lambat, aku??? Ohhhh memang tak la nak balik kerja lambat, cukup time 5.30pm aku punch card. Masa tak mengandung pun aku tak suka stay back ini kan lagi time aku mengandung. Maka dengan itu, larat tak larat gagahkan jugalah diri tu memandu sendiri.  

Bila dah balik kerja, kalau dah dekat rumah paham-paham ajelah. Ada je kerja-kerja rumah yang sedia menanti. Namun macam aku cakap, segalanya terbatas. Rutin harian memasak untuk bekalan En. Hubby dan diri sendiri untuk hari esok. Kalau ikut penat badan memang tak larat. Tapi macam aku cakap, gagahkan juga untuk buat tu semua, buat pelan-pelan walau kadang terasa nak phengsan. Memang macam ni ke?? Ke aku je yang beralahan macam ni. Kalau tak kesian En. Hubby tak berbekal, bukan dia tak nak makan kat kantin tapi En. Hubby aku ni perutnya agak sensitif tersilap makan sikit cheri de' beri la pulak nanti. Nanti aku dalam pantang tak tahulah macam mana ye...

Kerja-kerja kat opis semakin bertambah semenjak geng opis cuti bersalin, maka semakin penatlah aku pasal terkejar-kejar buat kerja, naik semput kekadang. Punggong pun semakin sakit, tapi belah kanan je pulak tu yang selalu sakit. Nak duduk tempat empuk je, tu pun kekadang sengal jugak. Time tidur, masa permulaan nak tidur jelah payah sikit pasal nak cari tune tidur yang selesa. Lepas dah tidur tu... haaa tak hengat hape dah. Kalau terjaga pun hanya sekadar untuk buang air je, lepas tu sambung balik tidur.

Ooo mau cite pasal makcik cleaner kat opis aku ni ha, dari kandungan aku 32 minggu sebok cakap tak lama lagi aku akan bersalin pasal dia tengok perut aku dah ke bawah. Ayat yang selalu keluar dari mulut dia... "Ko ni dah dekat bersalin ni Lia... lagi 2 minggu bersalinlah kau". Hok allohhhh makcik... boleh dikatakan tulah ayat hari-hari yang akan aku dengar keluar dari mulut dia. Sampai la ni malas nak layan dah. Senyum dan layan jela, nama pun orang tua. Penah makcik cleaner tu emosi ngan aku pasal kes dia cakap aku akan bersalin awal ni. Lawak plak rasa bile pikir-pikir balik pasal makcik tu teremo ngan aku. Hahahahaha... Memang perut aku style gini kot, dari masa 2 bulan lagi... inilah style perut aku. Sepatah kata makcik tukang urut anak aku ni memang suka duduk menyelit kat bawah, kalau naik pun kejap-kejap je. Pastu mak kawan aku pun cakap memang ada jenis perut ke bawah macam aku ni ha, nurse lagi tau yang bercakap. So apa nak diherankan sangat, yang penting Cek Baby sihat yeee.

Mmmm ok lah... meh kite tengok perkembangan fetus masa 34 minggu ni. Copy paste dari web babycenter je... 



Copy & paste from Babycenter

Berat bayi anda sekarang 2.2kg dan panjangnya ialah lebih kurang 45sm dari kepala ke jari kaki. Dia semakin gempal dan bulat - dia akan memerlukan lapisan-lapisan lemaknya untuk mengaturtepatkan suhu badannya. 

Jika sebelum ini anda belum lagi mula bercakap dengan bayi anda, ini adalah masa yang baik untuk memulakannya - pada 35 minggu kehamilan, pendengaran bayi sudah terbentuk dengan sempurna. Jangan pula terasa malu jika anda sudahpun berbual menggunakan cakap pelat bayi. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa bayi baru lahir memberi lebih perhatian kepada nada suara yang tinggi. 

Jika anda merasa bimbang tentang kemungkinan berlakunya pelahiran pramatang, anda akan bersenang hati untuk mengetahui bahawa 99 peratus daripada bayi yang lahir pada 35 minggu kehamilan boleh hidup di luar rahim - dan majoriti tiada menghadapi masalah yang serius. Walaupun sistem saraf pusat bayi anda masih belum matang sepenuhnya, paru-parunya sudah hampir matang sepenuhnya sekarang. 

Ramai wanita mula merasakan sensasi semut-semut dan kebas di daerah pelvis atau rasa sakit apabila mereka berjalan. Ini mungkin disebabkan sendi-sendi pelvis meregang, sebagai persediaan untuk kelahiran. Jika anda merasakan betul-betul tidak selesa, beritahu doktor anda dan rujuklah tip-tip membantu diri kami. 

Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman di bahagian ini bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.







1 Ng0mel-ng0mel:

obatalamipenyakitasamuratt said...

smoga anaknya lahir dgn selamat, dan di kasi kesempurnaan oleh Allah SWT :)

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.