~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Minggu Ke-35

Alhamdulillah.. hari ni dah pun masuk ke minggu 35. Syukurrr Ya Allahh.. semoga Kau lancarkan perjalanan kami seterusnya. Juga semoga aku kuat untuk menanggung semua ini dengan hati yang sentiasa redho dan sabar.

Bila semakin dekat nak melahirkan ni, badan aku terasa semakin memberat, terasa semakin letih. Bukan tu aja... asal malam je aku semakin susah nak tidur. Pasal apa??? Kaki, tapak kaki, lutut dan belakang badan sakit-sakit. Macam malam tadi, wooo terasa sengsaranya nak mulakan tidur. Baring serba tak kena, kemudian aku bangun duduk termenung, amik nafas.. puss pass puss pass. En. Hubby yang rajin melayan tolong urutkan kaki ngan belakang badan, pakaikan stokin selimutkan kaki. Masalahnyaa bila dah selimut kaki tu PANAS lah pulak badan yang sedia ada panas ni haaaa. Tapi nak tak nak kene gak selimut kaki aku dengan selimut tebal supaya kurang sikit kesakitan di kaki ku itu. 

Perut pulak semakin kerap mengeras. Wooooohoooooo.... dan Cek Baby semakin aktif bergerak. Kadang-kadang nampak perut aku senget ke kiri kadang senget ke kanan. Kadang nampaklah sikunya ke lututnya ke membenjol dari perot aku. Subhannallahhh rasa teruja dengan ciptaan Allah, tak terkecuali juga En. Hubby bila masa dia tengok tu Cek Baby bergerak-gerak. Hihihi...




Picca dan nota di bawah dicopy paste dr BabyCenter


Berat bayi anda sekarang 2.4kg dan panjangnya ialah lebih kurang 45sm dari kepala ke jari kaki. Anda mungkin dapat melihat siku, kaki atau kepalanya menonjol dari perut anda apabila dia mengeliat dan bergeliang-geliut. Tidak lama lagi, apabila dinding uterus dan abdomen anda meregang sampai menjadi nipis dan membenarkan lebih banyak cahaya masuk, bayi anda akan mula mengaturkan aktiviti-aktiviti hariannya secara berkitaran.

Minggu ini si manja kecil sudah menunjukkan kuku-kuku jari dan mempunyai sepasang buah pinggang yang terbentuk sempurna. Heparnya sudah boleh memproses beberapa keluaran buangan.

Cecair amnion semakin mengurang dan bayi lebih memenuhi ruang dalam uterus, yang telahpun berkembang seribu ganda saiz asalnya. Anda mungkin telah menambahkan berat badan anda antara 11kg ke 13.6kg, dan penambahan ini sampai memuncak pada minggu ini. Pusat anda pun sudah menjadi besar dan terbonjol keluar.

Anda mungkin terasa agak sesak nafas sebab bahagian atas uterus anda telah naik dan mencecah tulang rusuk anda. Cuba ambil posisi merangkak atas tangan dan lutut jika mahu menarik nafas dalam. Walaupun tekanan ke atas pundi kencing anda menyebabkan anda kerap ke bilik air, jangan kurangkan minum air - bayi anda memerlukan banyak cecair. Tapi adalah baik jika anda mengurangkan minuman berjenis diuretik seperti teh dan kopi, sebab ia akan membuat anda kencing dengan lebih kerap.

Masih belum mendapat nama bayi? Cuba rujuk nama-nama bayi kami untuk mendapatkan idea-idea baru.

Doktor anda mungkin mahu berjumpa dengan anda setiap minggu sekarang sehingga anda melahirkan.

Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman di bahagian ini bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.