~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

seLamAt hAri rAYe...

tAHun Nie rAYe AKu daN Keluarga lAgi menyEronokkAn. ManA tAknyA, semUA Adik BEradik Aku Ade bAlik berAda kAt kAmpUng. kEbiAsaannyA setiAp tAhun Ade Aje yAng kurAng. yelAh AbAng2 AKu mAsinG2 dAh berkEluarga, tentuLAh ikut Turn mAsing2. dAn sEpAtutnyA A. nGAh berAyA kAt UmA mAk mentuA diA, tApi olEh kerANA umA k. ngAh mAlAm2 rAye takde Wat Ape2 so diA Orang pun tukAr plAn bAlik ke RumAh Aku dan keesokkAn pAgi selepas semayAng rAye barulAh A.ngAh bAlik ke Kote. DitAmbAhkAn KemeriAhan dengAn kehAdirAn sepUpu Aku yAng berayA bersAma ngAn kAmi sekEluarga. Heheheheh... lAgilAh porAk perANda umA Aku dibuAtnyA AnAk2 sedAra AKu nie. nAsib bAik ADe 7 oRAng Jerk, iTu pun rAse mACam nAk pitam akU dikerejAkAn. aKu kemas uMA luAr dia p bersePah kAt Dapur. Aku kemAs dApur dia p bersepAh kat luAr. tekAk Aku jAngan cakAplah, Aku rAse tarzAn pun kalAh kOttt.. Wakakakah... PersiaPAn rAye pun mAcam bIAsa Aku WAt. lAgi2 kenE kerAHAn tenagA dAri Mando puAn mAdiANA. Hahaha mAk Aku lAh tu. AbAH pun kALAh ngAn mAk. 3 hAri sebElum rAYe Aku dAH sibok berkemas, mAk Aku 2 miNggu sebelum rAye dah biSing kat Aku suwuh kEmas uMah. Iskkk blom SAmpAi felll Aku nAk mengemas tu. Hihihhh... 2 hAri sebelom rAye Aku dahh Sibuk wat burasAk pLAk, haa nie mAkanan orAng ugik, bugis daaaa. Perghhh care WAtnyA jAngAn cakAplAhhh leCeh giLEr... dahle Aku kene pArut kelapA SAmpAi 30 biji, jenoh aku berdiri nAik kejAng kAki aku. pAstu kene blender kelapA tu supayA dapAt santAn yAng lAgi pekAt. lAin plAk hAlnyA bile kene perAh kelApA tu, mAk aiiii nAk meletop jAri2 Aku memerah kelAPA tu. "jari2 ku sakit sekali, kerna bekerja sepanjang hAri" pAstu bile sAmpAi pArt nAk membungkus lAgi akU letih. nAik sAkit pinggAng akU, nAik kejANg sengAl kAki aku bersimpuh membungkus burasak nie. BukAn Aku mAkAn sangat pun, tApi oleh kerAna Adik beradik aku suke, AbAh suke and Adik beradik mAk suke terpakSa gaklAh Aku menempuh alAm membuAt burAsak nie. nAsib bAik pArt merebUs buKAn pArt Aku. kAlAu tak lAgi nangih AKu, kene tunggu sampai 8 jam. rebuS ketupAt pun tAk menAng. tHen Aktiviti malAm rAye selepAs kenduri kAt umA akU, Aku ngAn mAk serta Ipar duAi pergi lAh ke PAram (bazaR ramadhan). Aktiviti setiAp tAhun yAng aku kene wAt. SampAi kAt bazar cAm biasalah kene tolon plAk pakcik Aku berniaga kat situ. "beli kArpet bAng" "beli tudung kAk" beli bAju dik" "piliH makcik tak beli pun takpe, tengok mana berkenan baru beli". Huhhh selesai tak selesai aku bAlik kul 3.00 pAgi. Sampai umA dah kul 3.30 pAgi, tido2 pastu kul 6.30 pAgi bangun lAgi. Iyaaahoooo hari ini hAri rAye... bAngun2!!! abis 1 uma aku gegar.. hahaha padan muke korang takleh nak tido lelame. Bersilat plAk AKu menGemas uma ngAn menyediakAn sarapan pAgi. Alah hangAtkan makanan semaLAm jerk ketupat burasak yANg Ade. haaa bila pArt salam-menyAlam, maaf-memAaf, ampun-mengampun, WAaaa meleleh air mate semuA orang. mintAk Ampun mAk abAh, sebAb liA selAlu sangat wat salAh ape lAgi meloyAr buruk ngAn mAk Abah, mintak halal makan minum. Hehehehe Aku lAh AnAk yAng pAling terejAl... Huhhh nAkal tAk ingAt Aku nie. ngAn AbAng2, AkAk2 ipAr dan Sepupu Ape lAgi, lAgi lAh selAlu aku meloyAr ngAn dia oRAng niE. hAhahah mintAk mAhAp yerkk... "dari tANgAn ke hati. tANgAn di hulur hAti memAafkAn" Lepas je smayAng rAye Aku terUs gerak balik Ke kAmpung and terus plAk ke SingApure uma sepupu Aku Zura. kEmudiAn pegi ke kuBur makcik Aku yang bAru meninggal sebulAn yAng lePas. LepAs ke Kubur AKu pun bAlik semulA ke umA nenEk. Lepas iSyAk baru aku bertolAk bAlik ke umA. SAmpAi umA mAk oii penatnyAaa.. penAt tAk penAt kul 2.00 pagi gAk AKu tido...tHen SoknyA samBung bErAyAlAhh....SelamAt hAri Raye mAaf Zahir Batin untuk SemuA...

1 Ng0mel-ng0mel:

Anonymous said...

:) dh lme x merasa burasak. dulu kwn sya slalu kasi mse nk raye. tp skrg dia dh xde :(

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.