~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Resepi Dolu Kale

credit picca dr DariDapurMina, Ini rupe sebenar rupe kuih Dangai

Bak kate orang, yang lama jangan sekali dilupekan. Haaaa hari ni aku mau share resepi kuih dolu kale punye. Ape korang ingat kuih dolu-dolu kale ni tak sedap?? Ho hooo silap besar weiii... banyak kuih-kuih dolu sedap-sedap belaka hingga tahap boleh jilat sampai ke siku taauuuu!!!

Ini lg canggih woo, bakar pakai pembakar roti je... credit picca to DariDapurMamaAina

Tengok macam kuih yang nak aku share resepinye ni, Kuih DANGAI a.k.a kuih RANGIN a.k.a S.A.N.G.AI Ehhh bape banyak punye nama glemer dia daaaa, tp ape yg penting ade G.A.I kan belakangnya tu ha kire samelah tu asal usul kejadiannye. Apsal org dolu2 letak nama ni, haaa jangan tanye aku pasal aku pun tak tau. Kalau mau tau kene tanye ngan orang Penang pasal kuih ni katenya berasal dari sane, buktinyaaa... ha korang bace sikit info pendek kat sini.

Ni dia acuan sebenar kuih Dangai, credit picca to JommJalan

Ok nama pun kuih dari Penang, macam mane plak aku boleh tersesat tau pasal kuih ni kan!!!!. Pasal tuh hari mase kenduri uma mak mentua aku ade jiran mak aku buatkan kuih ni untuk pencuci mulut. Makan panas-panas perghhhh memang super duper yummy. Mak cik tu bukan berasal dari Penang tau, tapi memang orang Johor. Tak tau la kalau ade susur galurnya dari Penang. Hehehehee.... Takdelah pulak aku nak menyelidik susur galurnya. So resepi ni aku mintak dari dia la. Same je macam kat internet. So jom layan kuih Dangai ni pulak.

Dangai yg aku buat rupenye macam ni pasal aku guna loyang je, credit pica to CTBakery

Bahan-bahannya :D

  • 1 biji Kelapa Parut (amik putihnye saje, pakai kelapa mude lagi sodap)
  • 1 1/2 cawan Tepung Pulut
  • Secubit Garam
  • 1/2 cawan Gula Pasir or ikut suke (ada web aku bace pakai gula halus lg bagussss)
  • Acuan Khas Kuih Dangai (aku pakai loyang je, mane nak cari acuannye)
  • Kertas Minyak (buat alas laaa ape lagi)

Cara buat ;D

  1. Gaul sebati kelapa parut dengan sedikit garam, pastu biarkan kejap.
  2. Lepas tu gaulkan pulak kelapa parut dengan tepung pulut, pastikan adunan tidak berketul.
  3. Taburkan sedikit adunan dan ratakan di atas loyang.
  4. Kemudian taburkan gula ikut kemanisan yg disukai.
  5. Ulangi langkah 3 & 4 hingga adunan habis dan tekan sikit jangan sampai mampat pulak, ape jadiiiii!!!
  6. Bakar adunan pada suhu 180'c api atas bawah hingga masak dan kelihatan kekuningan @ garinggggg.
  7. Kemudian kuarkan dari loyang dan sedia untuk diserang.
***NotaDihujungJari:-Jangan dilupe ciptarasa orang lama, tiada yang lama maka tiada yang baru.

1 Ng0mel-ng0mel:

mimmarazaq said...

x penah rasa lagi kuih nie....jarang nampak..klu nmpk pun x beli..heeeee sedap ke?

salam knal:
http://rosmimarazak.blogspot.com/2011/07/fantastic-moment-studio-yipiiiiiiii.html

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.