~Bismillahirrahmanirrahim~
Ya Allah,
Lindungilah anakku dengan sebaik2 perlindunganmu.
Jauhi dia dari segala bahaya makhluk2 ciptaanmu.
Kurniakan dia akal yang bijak,
Akhlak yang soleh juga sifat2 yang terpuji.
Dengan izin mu Ya Allah, aku memohon.
jadikan dia anak yang mendengar kata ibu dan bapa serta hamba yang sentiasa sujud kepada Mu
~Amin~

They aRe s0 Gorge0us

Bertomyam Kite

Pepagi hari sabtu aku dah banguun cam biasalahhh menunaikan tanggungjawab sebagai umat Islam selain menyediakan sarapan pagi dan bekalan makan tengahari untuk En. Hubby... dikala  aku dan orang lain bercuti, En. Hubby kene pegi berkerja mencari rezeki yang halal untuk menannggung kehidupan kami ni ha.

Pagi sabtu, menu sarapan pagi ialah nasi goreng dan pisang goreng. Haaaaa hamek ko sekali 2 juadah aku sediakan. Udah tu aku tengok nasi kat periuk melambak lagi, nak dibuang sayang jadinya aku goreng jelah pastu tengok pulak pisang nipah yang aku beli kat pasar tani khamis lepas dah masak ranum, takut benyek maka aku goreng juga. Lagi pun boleh jugak aku bawak balik ke rumah nenek memandangkan aku dan makcik aku nak balik ke rumah nenek pagi tu selepas Enchek Enchek Hubby kami keluar berkerja.

Bekal En. Hubby pulak aku just tapaukan nasi goreng bersama ayam goreng untuk makan tengahari. Haaaa goreng-gorengan yeeee... kolestrol udah tinggi lagi aku tapaukan makanan bergoreng untuk En. Hubby. Uiskkkk... tp dont worry setiap hari aku paksa En. Hubby minum oat bersama susu omega, selain mengawasi pemakanannya yang lain nak stop terus tak bolehlahkan!!! ateeee meleleh air mata En. Hubby aku tu kalau aku cut off semua pemakanannya. Moga2 ianya berjayalah, semoga kolesterol dalam darah En. Hubby akan normal kembali, InsyaAllahhh... 

Lebih kurang kul 10 pagi aku dan makcik aku berserta anak-anaknya pulang ke kampung halaman. Eewahhhh bunyik cam jauh benorkan rumah aku ngan rumah nenek aku. Tak sampai 30km pun jaraknya.. Hahahahaa... dekat je kan!!!!!!! Pastu aktiviti di kampung biasalah lepak-lepak bersama nenek dan makcik-makcik terchenta, puas melepak dan bergosip pastu aku terbongkang tido. Hehehehe... Sebelum tidur tu terdengarlah permintaan pakcik aku a.k.a "manager" soh masakkan dia tomyam. Bangun-bangun tido ingatkan dah boleh makan tomyam, Ohhhh hancusss hati bile tengok bahan-bahan elok je tersusun atas meja. Dia orang nak aku masak ghupenye... aiskkkkk.... sabor jelaa... Maka aku terus menjalankan operasi memasak tomyam sekawah. Heeee seriusssss seperiuk besarrrr aku masak, dah boleh buat kenduri hokeyyyy..... tak caye??? Tengok gambar bawah tu haa....


Haaaa sudah ku bilang... korang tak cayekan!!!! Betol-betol sekawah aku masak haaa.... besarrrrr punyeeee......

Tu dia bihun tomyam... mabelessss.. ini pinggan aku yeee....

Haaaa korang mau resepinya??? Aku tepek bahan-bahan dan langkah-langkahnya saje ye.. bape banyak kuantiti penggunaan pandai-pandai koranglah adjust. Hehehee...


TOMYAM MANAGER 
(ngapa letak "manager"?? khas utk pakcik aku kannn mestilah letak manager)

Bahan-bahan :-D (bahan dipotong @ dihiris ikut cita rasa)
  • Ayam
  • Udang
  • Sotong
  • Bunga Kubis
  • Putik Jagung
  • Lobak Merah
  • Cendawan
  • Tomato
  • Jus Limau Nipis
  • Daun Ketumbar a.k.a Daun Pijat
  • Daun Limau Purut
  • Air 
  • Garam


Bahan-bahan perencah :-D
  • Bawang Besar @ Bawang Jepun (hiris)
  • Bawang Putih (hiris)
  • Halia (ketuk)
  • Lengkuas (Ketuk)
  • Serai (Ketuk)
  • Cili Padi (Belah 2)


Cara-caranya ;-D
  1. Rebus air bersama ayam yang telah dicincang
  2. Masukkan bahan perencah (bawang, bawang putih, halia, lengkuas, serai dan separuh daripada cili padi) kemudian tunggu hingga mendidih.
  3. Masukkan segala sayur-sayuran kecuali cendawan, daun limau purut, jus limau nipis dan gaul sebati, masak hingga sayur separuh empuk.
  4. Masukkan cendawan, sotong dan udang, perasakan dengan garam.
  5. Bila dah didih tutup api dan sedia untuk dihidang.

NotaDiHujungKaki :-  Sonang je masak tomyam ni, biasa aku masak men pakai lebur je semua takde tumis-tumis. Kalau korang nak tumis pun boleh, bahan-bahan rencahnya tetap sama yang penting 3 bahan utama mesti ada iaitu serai, jus limau nipis dan daun limau purut plusssss lagi umphhh kalau ade daun pijat tu ha... kalau korang tak suke ngan rasanya tak letak pun takpe.






0 Ng0mel-ng0mel:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 Life Must Go On |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.